Rotterdams Dagblad 25-11-2004 • Vincent Okker

NEXT REVIEW

Ontspannen Izaline Calister deelt haar roots met publiek
Theartertour KRIOYO (‘Jazz Right from the Antillen’) in de Doelen, 23 oktober

Rotterdam - Ze had al aangekondigd er een ‘typisch Curaçaose avond’ van te zullen maken. Izaline Calister is met haar begin dit jaar verschenen derde cd ‘Krioyo’ teruggegaan, naar haar roots. En die deelt ze maar al te graag, zo bleek zaterdagavond in de Doelen.

Deze maand kreeg de Antilliaanse zangeres op Curaçao de EXA award uitgereikt voor de artiest met de meeste uitstraling en succes in het buitenland. Daar stond de in Groningen wonende zangeres wekenlang op de eerste plaats in de hitparade met ‘Wow’i Kariño'. Haar status is nog steeds ‘proportioneel rijzende’.

Calisters optreden bestaat uit een avondvullend programma met een theatrale invulling, dat leidt tot veel vermaak. Niet alleen zingt ze mooie liedjes, ze vertelt ook veel verhalen. Op haast poëtische wijze grossiert ze in anekdotes (en clichés) over Curaçao en het leven aldaar. Met haar even informatieve als vrolijke presentatie creëert Calister, die zich op blote voeten voortbeweegt, een heel ontspannen sfeer. Maar uiteraard legt de zangeres het zwaartepunt op het ‘vocale deel’. Daarin varieert Calister in stijl, tempo en sfeer, Vrolijke, opzwepende liederen volgen op intieme traditionals (‘Awaseru’, ‘Yudami Lubida'). Ze gebruikt haar handen om haar in Papiamento gezongen teksten kracht bij te zetten en laat een ondeugende lach op haar gezicht verschijnen als de inhoud van het lied zich hiervoor leent. Daarbij biedt ze haar belangrijkste begeleiders Randel Corsen, Eric Calmes en Martin Verdonk (voormalig percussionist bij Santana en Incognito) ruim gelegenheid hun specialisme te etaleren.

Het plezier dat het zevenkoppige gezelschap uitstraalt zal Calister de energie geven voor de de komende weken. Dan wacht een mini-, tournee met optredens op Curaçao, Aruba en Bonaire, gevolgd door een trip naar Hongarije.

BACK