Cultuurpodium.nl 08-05-’06 • Mieke Kreunen

NEXT REVIEW

Caribisch feestje in Bimhuis met Izaline Calister

We waren wat aan de late kant voor de cd-presentatie van de nieuwe cd Kanta Hélele van Izaline Calister en het concert was al een aantal nummers onderweg. De gordijnen in het Bimhuis waren dicht en op het podium was met licht en geluid een caribisch sfeertje gecreëerd. Toen ik binnen kwam begon de band net met het prachtige verstilde ‘Lamento di Mosa Nena’ dat ik eerst luisterde voordat ik op zoek ging naar een zitplek. De zaal was nagenoeg uitverkocht maar dat was niet helemaal goed te zien omdat overal mensen stonden die het op hun stoel niet uithielden bij de goeddeels aanstekelijke Curaçaose muziek van Izaline Calister en haar band.

Ook op de nieuwe cd wisselen vrolijke opzwepende nummers af met ingetogen en gevoelige ballads. Izaline kan het allebei en heeft een stem die zowel uitbundig kan feesten als hele intieme nummers geloofwaardig kan brengen. Tussen de nummers door vertelt ze over de nummers maar ook over de authentieke instrumenten die de band gebruikt. Met name haar broer Roël Calister is de man die zich daarmee bezig houdt. Zo zagen we onder andere hoe hij soleerde op een buffelhoorn.

Izaline heeft nogal wat prominente jazzmusici om zich heen verzameld. Zo zullen bijvoorbeeld bassist Reno Steba, pianist José Lopretti en gitarist Ed Verhoeff voor velen geen onbekenden zijn. De muziek is een aangename mengeling tussen traditionele Curaçoase muziek met opzwepende jazzinvloeden. En het publiek genoot met volle teugen. Niet in de laatste plaats omdat er meegezongen kon worden door de vele fans maar ook omdat de muziek zo aanstekelijk swingde dat het niet meeviel om daar onbewogen bij op je stoel te blijven. Het titelnummer Kanta Hélele gaat over een uiting van vreugde die je uit als iemand onverwacht iets aardigs doet voor jou: hélele! Nou dan mogen wij wel hélele roepen tegen Izaline en haar musici voor dit bijzondere concert. Wat een grooves, wat een vibratie in die zaal en wat een opzwepende en aanstekelijke muziek! Dat wordt zelfs vastgehouden als er een paar ingetogen nummers worden gezongen zoals de ballad Bisami Si en het intieme Kerido Amigu dat Izaline zingt uitsluitend begeleid door gitarist Ed Verhoeff. Prachtig!

Het concert eindigt met een aantal oude nummers en dan kan er niemand meer op zijn stoel blijven. Het is één dansende dampende en swingende menigte die hardop meezingt met Soño Di Tur Muhe en Wow’i Karino. Zelfs na twee toegiften werd er nog luidkeels hélele gescandeerd door het publiek dat er maar geen genoeg van kon krijgen.
Het was dan ook voor de hand liggend dat nagenoeg iedereen met een (gesigneerde) cd de deur uit ging. Izaline Calister heeft met deze nieuwe cd een vervolg gemaakt op de weg die al was ingeslagen en wie van een feestje houdt mag deze cd en de liveoptredens van deze band zeker niet overslaan.

Line-up
Izaline Calister-zang
Roël Calister-drums, percussie